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Our caravan

Rather 1000 stars in the sky than 5 stars in the hotel

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Admire the starry sky in the evening,

Sleep peacefully,

Wake up happy in the morning,

Breakfast outdoors,

Forget everyday worries

That was our camping life for 48 years.

When our 4 children were grown and were no longer traveling with us,

we bought a caravan that suited us.

A beautiful touring car with a large bed, a kitchen that we actually only used for breakfast and a comfortable seating area in the rear.

Here I installed a radio station and a bracket for a 13m mast was attached to the drawbar.

This gallery shows our 3rd and last caravan and its technology:

Summer after summer, our travel destinations were

the big open-air stages.

Among other things, we saw:

  • "Madam Butterfly" with the fantastic music by Giacomo Puccini in Eutin

  • "William Tell" (Friedrich Schiller) and "The Bartered Bride" (Bedřich Smetana) at the Luisenburg.

  • "In the Name of the Rose" (Umberto Eco) Domfestspiele Bad Gandersheim.

  • The "Peer Gynt" (Edward Grieg) in Kronach.

  • "A Midsummer Night's Dream" (Shakespeare / Felix Mendelssohn Bartholdy) in Bad Hersfeld.

And many more plays, operas and musicals.

We often went camping to the thermal baths.

In beautiful Styria, in the south of Austria, where first-class wine is grown.

Bad Radkersburg, Bad Waltersdorf and many more were our destination.

Away from the flow of tourists, we rarely took the fastest route in the off-season, with many stops under the motto:

"The journey is the goal."

The gallery gives a short overview of our autumn trip in 2009.

We drove 3,650 km in 21 days, 2,600 km of which with a caravan.

We drove over 3 alpine passes and through countless tunnels.

We've been to 5 countries and stopped at 7 campsites and were closest to heaven

on the "Stelvio Pass" at 2,700 meters.

We saw a lot, experienced a lot and talked to a lot of people.

Our second caravan KNAUS caravan from 1986 to 2003

Unser zweiter Caravan KNAUS Caravan von 1986 bis 2003

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Unsere Kinder waren herangewachsen und fuhren nichtmehr mit. Daraufhin kauften wir uns einen schönen KNAUS Reisewagen. Zunächst zogen wir diesen mit einem Datsun Laurel 2.8 D. Dieser 6-Zylinder war damals der Königsdiesel und leistete 90PS. Aber nicht im Felbertauern Tunnel in 1600m Höhe.

Dort machte er schwarzen Qualm statt PS.

Bald darauf bekamen wir einen CITROEN XM 2.1 Turbo D12. Unseren ersten Turbo Diesel mit 109 PS, der nicht mehr qualmte. Ab jetzt waren wir Qualm frei, aber noch nicht vollmotorisiert.

Der XM war ein sehr schöner Reisewagen, den wir gern und lange gefahren sind. Das Auto wurde älter und wir warteten bei Citroen vergeblich auf einen XM-Nachfolger. So stiegen wir schließlich auf Peugeot um.

Zunächst war es ein Peugeot 607 2.2 HDI mit 133 PS. Ein schönes Auto, aber die 4-Gang Schaltautomatik ließ zu wünschen übrig. Es fehlte ein 5. Und 6. Gang.

Nach vier Jahren kam der Peugeot 607 V6 HDi mit 204PS und 6-Gang Automatik. Jetzt waren wir endlich vollmotorisiert.

Nach 10 Jahren war auch dieses schöne Auto alt. Mein Sohn Georg meinte, ich solle mir doch ein neues Auto kaufen, ein Skoda Superb würde mir sicher gefallen. Meine Frau Katharina hatte dieses mitgehört.

Eines Morgens, ich hatte Geburtstag und saß an meiner Funkstation im Shack, da kam sie herein und frug mich, ob wir mal nach einem neuen Auto sehen wollten, nur einmal gucken.

Um schönes Wetter zu machen willigte ich ein und fuhr mit ihr zum Autohändler im Nachbarort. Eine Stunde später hatte ich den Kaufvertrag für einen Skoda Superb 3 Combi 2.0 TDI mit 7-Gang DGS, Lieferzeit 6 Monate. Dann hieß es auf einmal: Lieferzeit 9 Monate, aber dafür gibt es 4x4 gratis.

Nach über 3 Jahren bin ich mit dem Fahrzeug überaus gut zufrieden. Alles passt und mit über 2t Anhängelast ideal fürs Caravaning.

Our children had grown up and were no longer traveling with us.

We then bought a nice KNAUS touring car. First we pulled this with a Datsun Laurel 2.8 D. This 6-cylinder was the king diesel at that time and made 90hp. But not in the Felbertauern tunnel at an altitude of 1600m. There he made black smoke instead of hp.

Soon after, we got a CITROEN XM 2.1 Turbo D12. Our first turbo diesel with 109 hp that no longer smoked. From now on we were free of smoke, but not yet fully motorized. The XM was a very nice touring car that we enjoyed driving for a long time. The car got older and we waited in vain for an XM successor at Citroen. So we finally switched to Peugeot. First it was a Peugeot 607 2.2 HDI with 133 hp. A nice car, but the 4-speed automatic gearbox left a lot to be desired. It was missing a 5th and 6th gear.

​ After four years came the Peugeot 607 V6 HDi with 204hp and 6-speed automatic. Now we were finally fully motorized.

​ After 10 years, this beautiful car was also old. My son Georg said I should buy a new car, I would definitely like a Skoda Superb. My wife Katharina overheard this. One morning, it was my birthday and I was sitting at my radio station at the shack when she came in and asked me if we wanted to check on a new car, just check it out. In order to make nice weather, I agreed and drove with her to the car dealership in the neighboring town. An hour later I had the purchase contract for a Skoda Superb 3 Combi 2.0 TDI with 7-speed DGS, delivery time 6 months.

Then it suddenly said: Delivery time 9 months, but there is a 4x4 for free.

After more than 3 years I am extremely satisfied with the vehicle. Everything fits and with a trailer load of over 2t it is ideal for caravanning.

Our first caravan ERIBA NOVA 500 from 1973 to 1986

Unser erster Caravan ERIBA NOVA 500 von 1973 bis 1986

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Our 1st caravan In March 1973, almost 50 years ago, we got our first caravan, an ERIBA NOVA 500, a typical touring caravan for the large family at the time.

5 meter structure, but only 2.07m wide. 1200kg total weight with tandem axle, the chassis is not galvanized.

A refrigerator, 220V/Gas and a gas lamp were installed for an extra charge.

The automatic reversing system, taken for granted today, was still under development and only came onto the market a few years later.

To drive backwards you had to put in a lock, which, if you pulled it on briefly, fell out again immediately.

It was therefore often fixed with a wire. If you then forgot to remove the wire, you drove without a brake – hard to imagine today.

A Mercedes 206D Transporter with 60 hp and a permissible trailer load of 1200 kg served as the towing vehicle.

More is explained here:

A look back at the time of smoking diesel, the time before fine dust and nitrogen oxide.

 

After a trip through the Alps, the caravan was black from the Rus.

The front and exhaust side of the trailer were deep black from diesel rust from front to back.

When we got home it was proof that we were in the mountains.

That was the trademark, so to speak - everything without fine dust and NOX - all good.

A typical example was a journey through the 5.3 km long Felbertauern tunnel at 1,650 m above sea level.

At full throttle, the 60 hp diesel developed a thick plume of black smoke.

So the gas reduced, then the speedometer showed just 40km/h.

If you got too close to the caravan, you got a black soot stain on your clothes.

But how did you get the dirt off the caravan? Our caravan dealer had a radical remedy.

It removed the rust from the paint and a little bit of paint each time, until the aluminum slowly shone through.

That was the proud identification of the frequent drivers.

With a turbocharger, intercooler and common rail injection, the smoking was over.

 

And then we had a new problem: fine dust and nitrous oxide.

Im März 1973, als vor fast 50 Jahren bekamen wir unseren ersten Caravan einen ERIBA NOVA 500, ein für die damalige Zeit Typischer Reisecaravan für die große Familie.

5 Meter Aufbau, aber nur 2,07m breit. 1200kg Gesamtgewicht mit Tandemachse, das Chassis unverzinkt.

Ein Kühlschrank, 220V/Gas sowie eine Gaslampe waren gegen Aufpreis eingebaut.

Die Rückfahrautomatik, heute selbstverständlich, befand sich noch in der Entwicklung und kam erst ein paar Jahre später auf den Markt.

Zum rückwärtsfahren musste man eine Sperre einlegen, die wenn man nur kurz anzog, gleich wieder herausfiel.

Oft wurde sie deshalb mit einem Draht fixiert. Vergas man dann den Draht zu entfernen, fuhr man ohne Bremse – heute nur schwer vorstellbar.

Als Zugfahrzeug diente ein Mercedes 206D Transporter mit 60PS und einer zulässigen Anhängelast von 1200kg. Weiteres wird hier erklärt:

Ein Rückblick in die Zeit der qualmenden Diesel, die Zeit vor Feinstaub und Stickoxyd.

Nach einer Fahrt durch die Alpen war der Caravan schwarz vom Rus.

Die Front und die Auspuffseite des Anhängers waren von vorn bis hinten tief schwarz vom Diesel-Rus.

Zu Hause angekommen war es der Beweis, dass wir im Gebirge waren.

Das war gewissermaßen das Markenzeichen – alles ohne Feinstaub und NOX – alles gut so.

Ein typisches Beispiel war eine Fahrt durch den 5,3 km langen Felbertauerntunnel in 1.650m Seehöhe.

Bei Vollgas entwickelte der 60-PS-Diesel eine dicke, schwarze Rauchwolke. Also das Gas reduziert, dann zeigte der Tacho gerade noch 40km/h.

Kam man dem Wohnwagen zu nahe, so hatte man einen schwarzen Rußfleck in der Kleidung. Wie aber bekam man den Dreck vom Wohnwagen wieder ab? 

Unser Caravan-Händler hatte ein Radikal-Mittel.

Es löste den Rus vom Lack und jedes Mal auch ein Bisschen Lack, bis langsam das Aluminium durch schien.

Das war dann das stolze Erkennungszeichen der Vielfahrer.

Mit Turbolader, Intercooler und Common Rail Einspritzung war es dann vorbei mit der Qualmerei.

Und schon hatten wir ein neues Problem: Feinstaub und Stick-Oxyd.

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